A távoktatás legújabb fejleménye a
MOOC, azaz Massive Online Open Course, magyarra fordítva Ingyenes Online Szabadegyetem. Ezt az oktatási formát
Sebastian Thrun indította el, a Stanfordon tartott előadásával, melyet az interneten bárki követhetett.
Thrun ezután elindította a
Udacityt, majd számos online kurzusokat adó oldal jött létre, ilyen például a
Coursera, az
EdX (az
MIT, a
Harvard és a
Google közreműködésével), a
Lynda, és a
Udemy.
A Massive Online Open Course olyan online egyetemi kurzusok összessége, melyeken korlátlan számú tanuló vehet részt ingyenesen, az internet segítségével. A hagyományos tananyagok mellett lehetőség van videók, interaktív fórumok használatára is. A fórumokon hallgatótársainkkal és tanárainkkal egyaránt konzultálhatunk, tanulóközösséget alakíthatunk ki. A kurzusokhoz tematikát csatolnak, a tudás ellenőrzése pedig online tesztekkel, házi feladatokkal történik. Tandíj nincs, a vizsgákért és a bizonyítványért sem kell fizetni. A földrajzi határok megszűnnek, bárki és bárhonnan részt vehet az online képzésekben, saját tempójában haladhat a tananyaggal.
Magyarországon még nem jöttek létre online egyetemek, viszont számos egyetem van, mely használ online felületet az oktatáshoz. Ilyen például a
Moodle rendszer, mely egy nyílt forráskódú online oktatási keretrendszer. A
Moodle-n belül a tanárok és diákok különféle tartalmakat oszthatnak meg egymással, illetve lehetőség van kvízek kitöltésére is. Gyakorlatilag ez is egy virtuális egyetemnek minősíthető, viszont ez csak a fizikai létben is jelen lévő egyetem kiegészítéseként szolgál, ellentétben a
MOOC-al, ami kizárólag virtuális formában létezik.
A virtuális egyetemekkel kapcsolatban érdemes átgondolni néhány kérdést: az egyetem falain kívüli oktatás mennyire lehet hatékony? A tanulók mennyire veszik komolyan a tananyag elsajátítását? Hiszen nem ellenőrzi senki, hogy valóban az adott hallgató töltötte-e ki a vizsgához és az oklevélhez szükséges online tesztet. A személyes kontaktusok hiánya pedig pedagógiai szempontból gondot jelenthet.
A másik fontos mozzanat az ott kapott oklevél értéke. Mennyire értékes egy virtuális egyetemen szerzett oklevél egy egyetemi diplomához képest? A munkaerőpiacon melyiket részesítik előnyben? Az egyetemi diploma elfogadott és általában nagyra értékelt, míg a virtuális egyetemek okleveleit a munkáltatók nem veszik komolyan, talán okkal: az online egyetemen mindenki saját maga dönti el, hogy mit követel meg magától, ráadásul a vizsgák során lehet puskázni is (
Wikipédia,
Google).
Ezeket a szempontokat figyelembe véve mindenki eldöntheti, hogy van-e létjogosultsága az online egyetemeknek. Véleményem szerint érdemes őket kipróbálni önfejlesztés, tudásszerzés céljából, de az ott szerzett oklevelek akkreditálása még várat magára.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése