2014. május 19., hétfő

Online egyetemek

A távoktatás legújabb fejleménye a MOOC, azaz Massive Online Open Course, magyarra fordítva Ingyenes Online Szabadegyetem. Ezt az oktatási formát Sebastian Thrun indította el, a Stanfordon tartott előadásával, melyet az interneten bárki követhetett. Thrun ezután elindította a Udacityt, majd számos online kurzusokat adó oldal jött létre, ilyen például a Coursera, az EdX (az MIT, a Harvard és a Google közreműködésével), a Lynda, és a Udemy.
 
Forrás: poetsandquants.com
A Massive Online Open Course olyan online egyetemi kurzusok összessége, melyeken korlátlan számú tanuló vehet részt ingyenesen, az internet segítségével. A hagyományos tananyagok mellett lehetőség van videók, interaktív fórumok használatára is. A fórumokon hallgatótársainkkal és tanárainkkal egyaránt konzultálhatunk, tanulóközösséget alakíthatunk ki. A kurzusokhoz tematikát csatolnak, a tudás ellenőrzése pedig online tesztekkel, házi feladatokkal történik. Tandíj nincs, a vizsgákért és a bizonyítványért sem kell fizetni. A földrajzi határok megszűnnek, bárki és bárhonnan részt vehet az online képzésekben, saját tempójában haladhat a tananyaggal.

Forrás: discover.alpenacc.edu

Forrás: meor.org
Magyarországon még nem jöttek létre online egyetemek, viszont számos egyetem van, mely használ online felületet az oktatáshoz. Ilyen például a Moodle rendszer, mely egy nyílt forráskódú online oktatási keretrendszer. A Moodle-n belül a tanárok és diákok különféle tartalmakat oszthatnak meg egymással, illetve lehetőség van kvízek kitöltésére is. Gyakorlatilag ez is egy virtuális egyetemnek minősíthető, viszont ez csak a fizikai létben is jelen lévő egyetem kiegészítéseként szolgál, ellentétben a MOOC-al, ami kizárólag virtuális formában létezik.

Forrás: somerandomthoughts.com
A virtuális egyetemekkel kapcsolatban érdemes átgondolni néhány kérdést:  az egyetem falain kívüli oktatás mennyire lehet hatékony? A tanulók mennyire veszik komolyan a tananyag elsajátítását? Hiszen nem ellenőrzi senki, hogy valóban az adott hallgató töltötte-e ki a vizsgához és az oklevélhez szükséges online tesztet.  A személyes kontaktusok hiánya pedig pedagógiai szempontból gondot jelenthet.
A másik fontos mozzanat az ott kapott oklevél értéke. Mennyire értékes egy virtuális egyetemen szerzett oklevél egy egyetemi diplomához képest? A munkaerőpiacon melyiket részesítik előnyben? Az egyetemi diploma elfogadott és általában nagyra értékelt, míg a virtuális egyetemek okleveleit a munkáltatók nem veszik komolyan, talán okkal:  az online egyetemen mindenki saját maga dönti el, hogy mit követel meg magától, ráadásul a vizsgák során lehet puskázni is (Wikipédia, Google).
Ezeket a szempontokat figyelembe véve mindenki eldöntheti, hogy van-e létjogosultsága az online egyetemeknek. Véleményem szerint érdemes őket kipróbálni önfejlesztés, tudásszerzés céljából, de az ott szerzett oklevelek akkreditálása még várat magára.

Forrás: blog.commarts.wisc.edu

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése